02/15 / torstai 12.11.2015

Hyödyllinen, haitallinen netti

Hyödyllinen, haitallinen netti

12.06.2013

Neuvontapsykologi Marjo Kokon mukaan opiskelijat pelaavat ja viettävät aikaa sosiaalisissa yhteisöissä keskimäärin noin 14 tuntia viikossa. Opiskelutarkoituksiin kuten kurssi-ilmoittautumiseen ja tiedonhakuun nettiä käytetään keskimäärin noin 11 tuntia viikossa. Useimmat pystyvät halutessaan irrottautumaan verkosta ja ryhtymään muihin toimintoihin, mutta aina näin ei käy.

Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2012 osoittaa, että neljässä vuodessa on tapahtunut merkittävä muutos niiden opiskelijoiden määrässä, jotka kokevat itse internetin käytön aiheuttavan ongelmia.

- Opiskelijamiehistä noin joka kolmas ja -naisista noin joka neljäs tunnisti netissä vietetyn ajan aiheuttavan ongelmia opiskelussaan (v. 2008 vastaavat luvut olivat 19 % ja 14 %). Vuorokausirytmissään ongelmia koki miehistä 26 % ja naisista 15 % (23 % ja 13 %). Ihmissuhteissaan haittoja koki 7 % miehistä ja 3 % naisista. Noin kolme prosenttia opiskelijamiehistä ja prosentti naisista koki netin aiheuttavan haittoja kaikilla osa-alueilla, kertoo Kokko.

neuvontapsykologi
Marjo Kokko

Marjo Kokon mukaan tutkintojen suorittamisen aikataulujen tiukentuminen on aiheuttanut monille opiskelijoille paradoksaalisen tilanteen: Netti on oiva pakopaikka juuri silloin, kun stressi ja paine tehdä kiireellä valmiiksi tenttejä, kandityötä tai gradua on suurin.

Koukuttavatko sosiaalinen media sekä tieto ja nettiin pääsyn helppous opiskelijoita?

- Moni opiskelija on kertonut, että on pakko tarkistaa oma some-tilanne viestien ja päivitysten osalta pysyäkseen muiden mukana ja kokeakseen olevansa sosiaalisesti olemassa, Kokko pohtii.

- Ehkä verkossa olemisen lisääntymiseen on vaikuttanut sekin, että mitä enemmän sosiaaliset kontaktit ovat netissä sitä haasteellisemmaksi on käynyt niiden sopiminen ”livenä”. Samoin on esim. tiedonhaun laita: Miksi lähteä kirjastoon kun voi löytää saman tiedon helposti googlettamalla?

Kokon mukaan nettiin siirretyn tiedon sekä sosiaalisten yhteisöpalvelimien määrä on valtavasti lisääntynyt muutamassa vuodessa. Myös digitaalisten laitteiden, joiden avulla on helppo päästä verkkoon missä ja milloin vain, määrä on moninkertaistunut.

Tällä hetkellä on meneillään Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama ja yhteistyössä Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) Pelihaitat-yksikön kanssa toteutettava Netti- ja peliongelmat ja opiskelukyky -hanke, joka on jatkoa vuonna 2011 tehdylle tutkimuspainotteiselle kartoitukselle opiskelijoiden netti- ja peliongelmista. Hanke kestää tämän vuoden, ja sen aikana koulutetaan YTHS:n toimipisteiden työntekijät sekä yhteistyötahot (yliopistot, ammattikorkeakoulut, opiskelijajärjestöt, muut hoitotahot) havaitsemaan ja kysymään opiskelijoiden netinkäytöstä sekä raha- ja digitaalisesta pelaamisesta.

Teksti Sini Kivijärvi
Kuvat Pauli Tossavainen, Plugi, IStockPhoto

Kommentoi

Otsikko:
Viesti:
Nimi: