02/15 / torstai 12.11.2015

Asiointitili helpottaa arkea

Asiointitili helpottaa arkea

28.11.2013

Verkkolehden viime numerossa kerrottiin, että Kansalaisen asiointitili otettiin käyttöön YTHS:n Kuopion toimipisteessä. Asiointitilin on ottanut sen jälkeen käyttöönsä yli 17 000 opiskelijaa.

Kuopion toimipisteen vastaava lääkäri Ulla Ågren mainitsee saavansa opiskelijoilta usein palautetta, jossa kiitellään mahdollisuudesta käyttää Kansalaisen asiointitiliä.
- Opiskelija voi katsoa tuloksensa silloin kun se hänelle sopii. He ovat päivisin luennoilla ja eivät ole tavoitettavissa puhelimitse. Lisäksi Asiointitili on hyvä väline hoidon seurannassa, ja opiskelijat kokevat, että heistä huolehditaan, kertoo Ågren.

Kansalaisen asiointitilin käyttö on osoittautunut käytännön hyötynsä myös YTHS:n henkilökunnalle. Arki on helpottunut, kun opiskelijalle voi vastata silloin, kun itse vapautuu vastaanottotyöstä. Lisäksi molemminpuolinen ”kalastelu” puhelimen päähän on Asiointitilin ansiosta vähentynyt merkittävästi.

Ihan ongelmitta ei Asiointitilin käyttöönotto Ågrenin mukaan sujunut.
- Opiskelija ei välttämättä ollut avannutkaan tiliä, vaikka oli antanut luvan YTHS:lle sen käyttöön. Nykyisin pyydän aina opiskelijaa avaaman Asiointitilin saman päivän aikana, jottei unohdu.

YTHS:n ATK-suunnittelija Elina Heilala paljastaa, että alkuvuodesta 2014 turvallisen viestinnän vaihtoehtoja laajennetaan, kun sähköisiä lomakkeita ja Kansalaisen asiointitiliä sovitetaan yhteen.
- Opiskelija voi jatkossa ottaa yhteyttä lomakkeella yths.fi-verkkosivujen kautta mm. matkailuneuvontaan, seksuaalineuvontaan ja hoitopalautteisiin liittyvissä asioissa, sekä ilmoittautua erilaisiin terveyden edistämisryhmiin. Lomakkeen lähettämisen yhteydessä opiskelija tunnistetaan ja Asiointitili perustetaan, jos sitä ei ole avattu jo aikaisemmin. Opiskelija saa tekstiviesti-ilmoituksen, kun vastaus toimitetaan Asiointitilille, ja käy sen helposti lukemassa itselleen sopivana ajankohtana, kertoo Heilala.

- Käytön helppous on merkityksellinen, mutta terveyteen liittyvien asioiden käsittelyssä tärkeintä on luottamus tietojen näkymisestä vain asianosaisille sekä Asiointitilin aktiivinen käyttö, Heilala kiteyttää.

Katso esittelyvideo ja lue lisää Asiointitilistä

Teksti Sini Kivijärvi
Kuva Jami Hellman

Kommentoi

Otsikko:
Viesti:
Nimi: